, ,

Content maken als multi passionate of AD(H)D’er is anders

Jouw brein staat meestal in standje AAN en standje “dat zou echt briljante content zijn”.

Niet altijd heel fijn want wat er vervolgens gebeurt is dat je dus én 1000 ideeen krijgt, én 12 zijweggetjes tegenkomt én het ook nog eens allemaal goed neer wil zetten. Resultaat: NIKS. NAKKES. NADA. Je bevriest want je weet niet waar te beginnen.

Zit je dan met je overprikkelde brein vol met briljante content. En je kunt er nergens mee naartoe. Het blijft in je brein. En dat gebeurt je bijna dagelijks. De beste momenten zijn onder de douche. Of in de sauna (in mijn geval). GENIAAL vind je jezelf dan. Maar zodra je begint te typen vervaagt het. Puur omdat het óf teveel is óf omdat het onmogelijk is jouw ideeën in woorden te vangen. I feel you.

Je bewust zijn van het feit dat het voor jou zo werkt is al een groot deel van de oplossing. Maar ik deel graag nog wat tips om daar nog wat makkelijker mee te dealen.

Welkom in een een brein vol ideeën en interesses.

1. Het hoeft niet perfect te zijn.

Perfectionisme is een k*tsmoes. Het houdt je af van wat je komt doen hier op deze planeet en het stagneert je groei. Als mijn klanten perfectionisme als reden noemen waarom ze niks gedaan krijgen dan is dat voor mij een reden om dieper te gaan graven. Het is niet jouw perfectionisme wat je in de weg zit. Het zijn overtuigingen en patronen die ervoor zorgen dat jij perfectionisme als excuus gebruikt.

Content hoeft niet perfect te zijn. Iemand zei ooit tegen me “Bianc, als je je net schaamt voor je eerste post, video, online cursus, workshop, dan doe je iets verkeerd. Je groeit gaandeweg. En om te groeien moet je fouten maken. Ontdekken wat wel en wat niet werkt. En dat doe je niet door eindeloos te perfectioneren. Trust me, het zal nooit perfect zijn. Deze website bijvoorbeeld. Als ik zou perfectioneren dan zou jij nu niet dit artikel kunnen lezen. Dan zou het eeuwig achter de schermen bewerkt worden en nooit online komen. 

2. Spontaniteit is key.

Ben je in staat om “on the spot” jouw ideeën om te zetten in content? Doen! Neem een podcast op met je telefoon, maak een story, type een korte post, ga live. Lang nadenken kills the vibe. Komen we weer terug bij dat perfectionisme. Beter content die niet perfect is dan geen content. En vergeet niet dat je er steeds beter in wordt. Dus daar waar het in het begin misschien wat knullig lijkt, zal dat op den duur precies gaan passen bij wie jij bent.

3. Kort & krachtig.

Probeer het zo kort mogelijk te houden. Dat daagt je namelijk uit om to the point te komen en geen zijstraten te kiezen. Kijk, die zijstraten zijn geniaal hè. Dat is alleen maar inspiratie voor nieuwe content. Maar jouw klanten hebben misschien wel eens wat moeite met het bijhouden van jouw brein. Dus hou het simpel. Focus op die ene boodschap die het belangrijkste is op dat moment. Hoe korter hoe beter. Zeg ik bij het vorige punt nog dat spontaniteit key is, zeg ik hier dat het soms slim is om een post eerst 3 keer te lezen en zoveel mogelijk te schrappen. Balans mensen. Balans.

4. It's not about you!

Realiseer je dat het niet gaat om jou maar om de boodschap die je brengt. Jouw doel is om mensen verder te helpen, niet om te laten zien hoe je geweldig je bent (dat weten we namelijk al, daarom volgen we je). Dus maak je niet druk om hoe jouw feed eruit ziet. Of om hoe je haar zit als je een video opneemt. Over je accent of over het feit dat je foto’s niet perfect zijn. Allemaal van ondergeschikt belang. De boodschap, daar gaat het over. 

5. Leg een content archief aan.

Weet dat jij met jouw interesses en jouw brein nooit, maar dan ook nooit, verlegen zult zitten om content. Dat is een luxe. Mensen met een “normaal brein” hebben het hier stukken moeilijker mee. Die krijgen er soms met de beste wil van de wereld niks uitgeperst. Dat archief mag zo uitgebreid zijn als je wil. Van compleet kant en klare blogs naar steekwoorden over onderwerpen waar je veel over te vertellen hebt. Whatever floats your boat. Op de momenten waarop je even niet weet waar je het over moet hebben (en die zijn zeldzaam, I know), dan kun je inspiratie halen uit je archief.

Over dit onderwerp, content maken, kan ik uren praten en schrijven. Maar zoals ik in punt 3 al benoem probeer het zo overzichtelijk mogelijk te houden. Er gaan dus zeker meer artikelen komen over dit onderwerp. Mocht je trouwens vragen hebben, stel ze gerust. Ik heb voldoende inspiratie maar ik werk graag met specifieke vragen. Zo blijf ik aansluiting houden bij de lezers. Vond je dit artikel waardevol en wil je het graag delen met anderen? Dan heb ik het je makkelijk gemaakt. Via onderstaande knoppen kun je het binnen no time delen.

 

Liefs ♡

Misschien vind je dit ook interessant

Bianca Simons

Multi passionate coach en creatieve ondernemer

Gecertificeerd coach en trainer en heeft haar studies afgerond aan de Trainersacademie en bij F-Act. Door de jaren heen heeft ze zich gespecialiseerd op het gebied van Multi Passionates, ondernemen en Toegepaste Improvisatie.

Bianca Simons

Lees ook